zink beter opnemen

Hoe kunnen we zink beter opnemen?

Zink

Tips om zink beter op te nemen

Zink is een belangrijk mineraal. Het zal ons helpen bij talloze processen in het lichaam. De belangrijkste zijn dan weer om onze weerstand te verbeteren en dus bescherming te bieden tegen allerlei ziektes en aandoeningen. Maar zink is ook nog belangrijk voor het behouden van een gezonde hormoonhuishouding in het lichaam.

Hormonenbalans behouden

De meeste mensen zijn zich daar echter niet van bewust en houden daar aldus geen rekening mee. Het mineraal is in staat om de aromatase te blokkeren. Dat is de omzetting van testosteron naar oestrogeen. De aromatase heeft een grote invloed op ons lichaam.

Overgewicht

Het zal ervoor zorgen dat we sneller overgewicht opstapelen. Het kan de bloeddruk buiten balans brengen en zal bijdragen aan hogere bloedsuikerspiegel. Het is dus zeer belangrijk om die aromatase zo laag mogelijk te houden. Maar wat de aromatase ook zal doen is het verlagen van onze drang naar seks.

Daling van het libido

Het libido gaat ernstig dalen wanneer we teveel testosteron verliezen naar oestrogeen. Bij vrouwen kan dit het risico op cellulitis doen toenemen. Zij zullen vooral vet opslaan in de billen en zullen zich uiteindelijk minder goed in hun vel voelen. Terwijl de mannen vooral vet gaan opslaan in de buik en ook mannenborsten kunnen aanmaken door het teveel aan vrouwelijk hormoon in het lichaam.

Vruchtbaarheid bij mannen

Zink zal ook een rol spelen in het aanmaken van sperma. Hoe meer zink we in het lichaam, hoe meer vruchtbaar het sperma is. Voor de mannen die moeite hebben om hun vrouw zwanger te maken is zink dus een zeer belangrijk mineraal.

Maar hoe kunnen we die opname nu verbeteren? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we voldoende zink in ons lichaam hebben?

De opname van zink verbeteren

De eerste belangrijke fase is duidelijk om voedingsmiddelen te eten die zink bevatten. Dat zal hoe dan ook zorgen voor een hogere inname. We dienen ook te zorgen voor de juiste zinkvoeding. Dat betekent, we dienen te kijken naar voedingsmiddelen waarvan we het mineraal makkelijk kunnen opnemen. Dit zijn echter hoofdzakelijk dierlijke bronnen. Voor de vegetariërs en veganisten onder ons leidt dat vaak tot problemen. Omdat het mineraal uit plantaardige voeding een heel lage opname waarde heeft. Dit zorgt dan vaak voor een tekort bij vegetariërs en vegans.

Zinkvoeding

De beste bronnen zijn eieren, vlees en visproducten. Daarvan kunnen we de zink het beste opnemen. Dit komt doordat de dierlijke eiwitten die in deze voeding aanwezig zijn, ervoor gaan zorgen dat het mineraal beter wordt ontvangen. Zink is ook belangrijk voor de opname van eiwitten, maar omgekeerd is ook waar. Eiwitten zijn ook belangrijk voor de opname van zink. Het zijn nu net die eiwitten uit plantaardige voeding, die het voor de opname van dit mineraal vaak laten afweten.

Er is nog een ander probleem met plantaardige voeding. Zij zijn vaak rijk aan fytaat. En dit zal er ook voor gaan zorgen dat de opname verminderd wordt.

Supplementen

We kunnen natuurlijk ook ter compensatie een supplement gebruiken. Dit zal ervoor zorgen dat we hoe dan ook meer van het mineraal zullen opnemen. Ook zullen we hier niet de volledige hoeveelheid van het supplement opnemen. Maar we kunnen wel een aantal zaken doen die gaan helpen bij de verbetering van de opname.

We kunnen dus zeker het supplement nemen tijdens het eten. Zink wordt beter opgenomen wanneer dit in combinatie gebeurt met andere voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Maar vooral dus ook eiwitten. Zink supplementen gebruiken tijdens de maaltijd zal de opname met de helft verbeteren.

Wat kunnen we nu nog doen?

Nog een belangrijke factor die ervoor kan zorgen dat we zink beter kunnen opnemen is het vermijden van calcium rijke voedingsmiddelen. Wanneer we veel calcium innemen zullen we ook minder zink kunnen opnemen. Omdat calcium deze opname voor een deel gaat tegenhouden. Mensen die bijvoorbeeld veel melk drinken of veel yoghurt of kaas eten, zullen een verminderde zinkopname hebben.

Opgelet

Het feit dat we zink niet volledig kunnen opnemen door het lichaam wil natuurlijk niet zeggen dat we extreem hoge hoeveelheden moeten gaan nemen. De dagelijkse aanbevolen dosis bedraagt 11 mg. Dat is een zeer veilige dosis. Onderzoeken hebben aangetoond dat het nemen van hoge hoeveelheden zink via een supplement schadelijk kan zijn voor de prostaat bij mannen. Het kan ook zorgen voor maagproblemen en andere problemen met de spijsvertering. Alsook kan het hoofdpijn veroorzaken.

Hoger testosteron

Echter zitten we hier wel veilig want deze effecten worden pas vastgesteld bij dosissen van 100 mg. Dit lijkt misschien bizar, maar mannen gebruiken het vaak om het testosteron te verhogen. Onderzoek heeft aangetoond dat deze hoge hoeveelheden duidelijk invloed hebben op het testosteron. Al zijn ze natuurlijk zeer ongunstig voor de prostaat. We dienen dit dus zeker te vermijden.

Aanbeveling

Wanneer de aanbevolen dosis 11 mg bedraagt voor mannen en 9 mg bij vrouwen. Dan kunnen we om zeker te zijn gaan voor een dubbele dosis van 20 mg. Daarmee zitten we absoluut veilig voor de prostaat bij mannen. En kunnen we toch bijna met zekerheid zeggen dat we uit die 20 mg wel zeker de helft (10 mg) effectief zullen opnemen in het lichaam.

Bronnen:

Naturelz

Geef een reactie