hoeveel omega 3 per dag

Hoeveel omega 3 hebben we nodig per dag?

Omega 3, Voeding

Wat is de aanbevolen dosis voor omega 3?

Omega 3 vetzuren zijn essentiële onverzadigde vetzuren die het lichaam zelf niet kan aanmaken. Ze spelen een grote rol in het ontstaan van verschillende hartziekten en andere chronische aandoeningen. Omega 3 zal helpen om de bloeddruk onder controle te houden en zal daarmee ook preventief helpen tegen een hartaanval. De vetten hebben bloedverdunnende eigenschappen waardoor de bloeddruk gaat dalen.

Daarnaast kunnen ze ook helpen als preventie tegen alzheimer en diabetes. Omdat ze de bloedsuiker onder controle helpen houden. En de hersenen zullen stimuleren om nieuwe cellen aan te maken. De cellen in de hersenen bestaan hoofdzakelijk uit DHA vetzuren. Een deel van de omega 3 familie.

Waarin zit omega 3?

We kunnen omega 3 vinden in heel wat verschillende soorten voeding. De beste bronnen zijn natuurlijk de vette vissoorten. Maar die kunnen we natuurlijk niet elke dag eten, dus dienen we ook te zorgen voor andere voedingsmiddelen die deze stof bevatten.

Andere bronnen zijn:

  • Lijnzaden
  • Walnoten
  • Chiazaden
  • Pompoenpitten

We moeten hier ook wel rekening houden met de verhouding tussen omega 6. Pompoenpitten en walnoten bevatten bijvoorbeeld meer omega 6 dan 3. We dienen daarom te zorgen voor meer O3 dan O6.

De beste voedingsmiddelen daarvan zijn dan vette vis zoals

  • zalm
  • makreel
  • haring
  • sardines
  • tonijn

Andere bronnen zijn dan lijnzaden en chiazaden.

Alle andere voedingsmiddelen bevatten meer O6 dan 3. En die zijn dan niet gunstig om onze inname te verhogen. Omdat ze vooral mekaar gaan tegenwerken.

Lees ook:   Kaneel kan vanuit je kruidenkastje regelrecht je medicijnkastje in

Hoeveel hebben we nodig?

Wanneer we met een omega 3 tekort te maken hebben zullen vooral de eigenschappen van O6 de bovenhand nemen. Die zullen er dan voor zorgen dat het bloed dikker wordt. En dat er meer ontstekingen plaatsvinden in het lichaam. Dat verhoogt het risico op overgewicht, diabetes en hartziekten.

We dienen te zorgen voor 1.000 tot 3.000 mg per dag aan deze belangrijke vetzuren. De beste manier om het evenwicht tussen O3 en O6 te herstellen is door een supplement te gebruiken. Maar dat kan dus ook door veel vette vis en lijnzaad of chiazaad te eten.

Bijwerkingen

Wanneer je een supplement neemt mag je echter de 3.000 mg per dag zeker niet overschrijden. Omdat de bloedverdunnende eigenschappen van deze vetzuren er kunnen voor zorgen dat het bloed te dun wordt. Dat kan het risico op bloedingen dan weer doen stijgen. En dat willen we natuurlijk vermijden. Gebruik daarom nooit meer dan 3.000 mg per dag.

 

 

Geef een reactie