ijzertekort ijzer

Hoe kunnen we als vegetariër of veganist zorgen voor genoeg ijzer?

ijzertekort

Hoe kunnen we ijzertekort voorkomen als vegetariër of veganist?

IJzertekort komt meer voor bij vegetariërs en vegans of veganisten. Dat komt zeker niet omdat er geen ijzerrijke voeding bestaat voor veganisten en vegetariërs. Het hoger risico op een ijzertekort voor mensen die ijzer halen uit plantaardige voeding komt er doordat dit soort ijzer moeilijker wordt opgenomen door het lichaam.

We hebben twee soorten ijzer. We hebben heemijzer en nonheemijzer. Heemijzer vinden we terug in dierlijke ijzerrijke voeding. Terwijl we non-heemijzer terugvinden in plantaardige voeding. Heemijzer kunnen we makkelijk opnemen in het lichaam. Non-heemijzer heeft wat meer aandacht nodig.

En het is net die aandacht die vaak wordt vergeten door de vegetariërs en veganisten onder ons. We moeten vitamine C toevoegen aan ons dieet. Op die manier kunnen we de ijzerrijke voeding, afkomstig van plantaardige bronnen, beter gaan opnemen.

We kunnen dus een ijzertekort vermijden bij vegetariërs en veganisten, door vitamine C aan onze maaltijden toe te voegen. Makkelijk niet?

Waar we dan wel rekening mee moeten houden, is dat we dit doen tijdens de maaltijd. Het kan ook net voor of net na de maaltijd gebeuren. Maar het is dus niet voldoende om ‘s morgens een glas sinaasappelsap te drinken. En dan gedurende de dag ervan uit te gaan dat we de gehele hoeveelheid kunnen opnemen.

Vitamine C is vaak niet voldoende

Zelfs door vitamine C te gebruiken zullen we wellicht niet de volledige hoeveelheid kunnen opnemen. Daardoor kunnen we dus nog steeds met een ijzertekort te maken hebben.

Het zijn hier echter vooral de vrouwen die daar last van hebben. Vrouwen hebben zo’n 12 mg per dag nodig. Terwijl mannen voldoende hebben aan 8 a 9 mg. Dit heeft vooral te maken met het feit dat vrouwen tijdens de menstruatie wat bloed verliezen. Waardoor vaak hoge hoeveelheden ijzer kunnen verloren gaan.

Lees ook:   IJzertekort Symptomen en Voorkomen!

Indien dit niet opgevuld raakt door voldoende ijzervoeding te eten, in combinatie met vitamine c dus. Dan kan een gebrek heel makkelijk ontstaan. Hoewel we dit niet meteen zullen merken. Toch kunnen we last krijgen van vermoeidheid. We kunnen meer te maken krijgen met haaruitval. Omdat er onvoldoende zuurstof naar onze hersenen kan gestuurd worden. En dus ook naar de haarwortels die zich bovenaan het hoofd bevinden. De haartjes sterven vroeger af en er komt een minder aantal nieuwe haartjes aan het oppervlak. Nu, deze symptomen zijn meestal niet zichtbaar. We zullen het alleen merken wanneer we de haren wassen en kammen.

Een ernstig ijzertekort kan leiden tot anemie of bloedarmoede. Hoewel de kans zeer klein is dat mensen met een gezond dieet, te maken krijgen met bloedarmoede. We zien dat dit vooral voorkomt bij mensen met anorexia, ouderen, mensen met een zeer ongezond dieet en mensen met problemen om ijzer op te nemen.

Andere oorzaken van ijzertekort

De plantaardige ijzervorm hoeft niet altijd de oorzaak te zijn van het ijzergebrek. Er zijn ook andere factoren die hierbij een belangrijke rol kunnen spelen. We kunnen bijvoorbeeld last hebben van inwendige bloedingen. Dat kan gaan van een onschuldige maagzweer of darmontsteking, tot zeer ernstige bloedingen in het lichaam. Er is eigenlijk niet meteen een manier hoe we dit zelf kunnen testen. Al kunnen we het vermoeden wel hebben van inwendige bloedingen, wanneer we bloed in de ontlasting vinden, of wanneer de ontlasting zeer donker van kleur is. In dit geval nemen we beter zo snel mogelijk contact op met een dokter.

Lees ook:   IJzertekort Symptomen en Voorkomen!

Problemen met de spijsvertering kunnen er ook voor zorgen dat we moeilijk ijzer kunnen opnemen. Denk dan vooral aan de ziekte van Crohn, maagontstekingen, maagoperaties… Al deze factoren kunnen de opname van het mineraal sterk verhinderen tot zelfs bijna helemaal blokkeren. In dit geval kunnen supplementen een oplossing bieden.

Referentie:

Veganisme.org

Geef een reactie